lauantai 2. syyskuuta 2017

Härkävuori - upea näköalapaikka

Kirjoittelin tuossa facebookiin Puumalan omalle puskaradio sivustolle tuosta Kummakivestä ja sinne puuttuvista opasteista. Siellä eräs tyttö kirjoitti, ettei se ole ainoa alueella huonosti merkitty nähtävyys; esimerkiksi Härkävuorelle on kuulemma hankala löytää jos ei tiedä mistä sinne mennään. Kiinnostuin oitis. Ihmiset alkoivat keskustella paikasta ja kehuivat sitä paljon. Onnistuin saamaan ohjeet paikalle ja lähdin tutkimaan!

Härkävuori sijaitsee siis Puumalan Muuramäessä, eli Puumalasta noin 15km Imatralle päin. Härkävuorta ei Google Mapsista löydy ollenkaan, eikä minkään tien nimikään viittaa siihen. Sen sijaan Maastokartat -sovelluksella löytää paikan. Tämäkään sovellus ei kyllä kerro sinne vievää reittiä, mutta vuoren sijainnin kuitenkin löytää.

Tässä kumpikin ajoreitti paikalle. Alakulmassa näkyy
siis Imatrantie (62), josta käännytään Muuramäentielle.
Google Maps ajattaa oranssia reittiä ja sieltä
itse ajoin. Pinkkiä reittiä pääsee myös, mutta
joutuu ajamaan hieman pidempään metsätietä,
jonka vuoksi reitti on hitaampi. Itse ajoin
tätä reittiä paikalta pois.
Tässä näkymä Maastokartat -sovelluksella.
Jyrkänne näkyy "kampana" kartalla.

Niimpä ajelin keskiviikkona 30.08.2017 metsätietä pitkin vuoren kupeeseen ja koitin löytää lähtevää polkua. Yhdessä kohtaa oli hiekkainen levike, mutta hiekka tuntui niin pehmeälle, että luulin autoni jäävän jumiin siihen. Joten ajoin hieman ohi seuraavaan paikkaan, johon saattoi auton jättää. Tästä lähdin nousemaan hyvin epämääräisen näköistä "polkua", joka myöhemmin osoittautui pieneksi puron uomaksi, josta ilmeisesti hirvet olivat tallanneet ja siihen oli muodostunut "polku". Eli en lähtenyt oikeaa reittiä, mutta olin nousemassa kuitenkin oikealle vuorelle, niin ajattelin etten tarvitse siihen polkua. Metsän pohja oli kuitenkin helppokulkuista sammalmetsää ja mustikka- ja puolukkapuskia. Tallasin ja kipusin mäkeä ylös, kyllä siinä syke nousi! Maastokartta -sovelluksen avulla suunnistin kohti Härkävuoren jyrkännettä. Hetken kiipeämisen ja rämpimisen jälkeen se löytyi!

Metsässä rämpiessä ja kiivetessä
nousi sykkeetkin hetkellisesti!
Kyllä jännitti! Kallio pudottaa äkkijyrkkään alas.

Toinen kuva vielä jyrkänteeltä alas.

Näkymiä Härkävuorelta.
Huipulle oli laitettu roskis ja selkeä polku lähti viemään kallion reunaa pitkin. Päätin aikani ihailun jälkeen lähteä kulkemaan polkua pitkin alas, jotta voin selvittää oikean reitin huipulle. Hetkittäin tuli olo kuin olisi ollut kävelyllä jossain pohjoisemmassa osassa kotimaata. Näkymät olivat kauniit.

Polku kulkee vuoren reunan tuntumassa. Näkymät olivat upeat.

Jäkäläiset polun reunat toivat mieleen
Lapin maisemat.

Reppureissaaja itse.
Vuoren sivua laskeutuessani vastaan tulikin ihan kunnolliset opasteet ja polun viertä lähti kulkemaan köysiaita. Toinen opasteista kertoi edessäpäin olevan laavu. Polku lähti laskeutumaan ja kiertämään Härkävuoren etupuolelle, suoraan jyrkänteen alle. Seurasin opastettua polkua. Tässä kohtaa haarautui toinenkin, hieman pienempi polku. Tällä kertaa jäi mysteeriksi, mihin se vie.

Polulta löytyi selkeät opasteet.

Köysikaiteet helpottavat laskeutumista/nousua.

Polku kiersi Härkävuoren etupuolelle, jyrkänteen alle.
Polku oli selkeä ja hyväpohjainen. Maisemat olivat mukavat; kaunista sammalpohjaista metsää ja jylhä Härkävuori kohosi oikealla kuin jättimäinen kiviseinä. Metsässä oli paljon suuria sammalpeitteisiä kivenlohkareita, niiden hienoja muodostelmia ja onkaloita.

Jyrkänteen alla. Kallio nousee aivan pystysuorana seinänä korkeuksiin!

Metsässä oli upeita lohkaremuodostelmia.
Polku jatkui läpi metsän ja välillä mentiin pitkospuillakin. Todella hyväkulkuinen reitti, täällä ei kastellut jalkojaan eikä polulta päässyt eksymään. Pieni puinen silta vei ojan yli. Pian metsä muuttui valoisammaksi. Yksi jyrkempi nousu ja lasku mahtui vielä reitille; ylitin jonkinlaisen pienen harjanteen. Tämän jälkeen polku laskeutui kauniin lammen rantaan.

Metsäpolun käydessä vaikeakulkuiseksi,
oli kävelyn helpottamiseksi laitettu pitkospuut

Pieni puinen silta ojan ylittämiseen.
Metsä muuttui valoisammaksi lähestyttäessä lammen rantaa.
 Tässä kohtaa oli myös kyltissä mainostettu laavu. Lammen rannassa oli laituri, jonka päässä olevia tikkaita pitkin olisi päässyt helposti pulahtamaan. Maisema oli kaunis!

Laavupaikka oli todella siisti! Paikalla oli kaksi laavurakennusta, pöytä ja nuotiopaikka. Toisen laavun sisälle oli jätetty talja. Laavupaikan nurkalla oli selkeä puinen kyltti : WC -->. Kylttiä seuraamalla polun päästä löytyi oikein persoonallinen ulkohuussi! Laavupaikka kokonaisuudessaan oli siisti ja kutsuva. Paikan edestä löytyi jälleen selkeät opasteet.

Siisti laavupaikka.

Opastetaulu kertoo etäisyyden jylhälle Härkävuorelle ja Muuramäen kylälle.
Kaunis maisema lammen rannalla.
Laiturin päästä olisi päässyt pulahtamaan lampeen.

Persoonallinen ja hyvin ilmastoitu ulkohuussi.
Polku lähti jatkumaan WC -kyltin vierestä lammen rannan tuntumassa. Ei siinä kerennyt kovin montaa askelta ottaa kun pöllähdinkin hiekkaiselle levikkeelle metsätien reunaan! Tämä oli se samainen hiekkalevike, johon olin aiemmin meinannut autoni jättää, mutta arvelin sen olevan liian pehmeä. Tässä ei ollut mitään merkintää, mistä polku oikein lähtee. Hiekkalevikkeelle oli puuhun sidottu roskapussi. Olihan paikka oikeastaan aika ilmeinen, kun olisi osannut ajatella. Kyltti ei kuitenkaan olisi pahitteeksi tähänkään kohtaan, sillä metsätieltä ei polun alkua näy ollenkaan!

Tästä polku lähtee.
Hiekkalevike. Polku lähtee suunnilleen kuvan keskiosasta.
Ei kylttejä.
Hiekkalevikkeelle pääsee tällaista metsätietä pitkin.
Osittain urainen,joten ei ihan matalimmalle autolle hyvä,
normaalilla henkilöautolla
pääsee.
Reissu oli kaiken kaikkiaan mukava! Tai "mukavamman" siitä olisi tehnyt suoraan polkua pitkin kävely, mutta saipahan vähän nostettua sykkeitä tuolla metsäosuudella! Kaiken kaikkiaan lenkkiin meni 1h13min, puolet varmaankin kuvia ottaessa ja ihmetellessä. Puoleen tuntiin mahtuu hyvin nopea pisto vuorelle ja takaisin, mutta hieman kannattaa varata aikaa maisemien katseluun.

Lenkki heitetty ja turvallisesti takaisin autolla!
Näin Polar A300 näyttää valmiin treenin tiedot.
Alla vielä loput kellosta nähtävät tiedot.

KUINKA LÖYDÄN HÄRKÄVUORELLE?
Eli ensin käänny tieltä 62 (Imatrantie) mustan Muuramäki -kyltin kohdalta hiekkaiselle Muuramäentielle. Aja Muuramäentietä suoraan, kunnes tulet jyrkähköön mutkaan, joka viettää oikealle. Tässä on "bussipysäkki" ja jokin muu rakennus. Suoraan jatkuisi Kylänraitti, mutta ajetaan tien mukaisesti oikealle. Aja Pitkäniemen ohi ja käänny seuraavalle vasemmalle kääntyvälle metsätielle. Google Mapsista löydät paikan, kun näppäät kohteesi manuaalisesti kartalta kahden pienen lammen väliin.
Tässä vielä opastekartta Google Mapsin näkymällä.
Seuraa oranssia reittiä, sillä se on nopeampi
ja
helpompi tie ajaa
Laita määränpääsi manuaalisesti Google Mapsista kahden lammen väliin.
Saat asetettua määränpääsi manuaalisesti
painamalla kohtaa pitkään.
Tähän karttaan olen piirtänyt polunkin :D
 Aja metsätietä, kunnes näet oikealla puolella selkeän hiekkalevikkeen. Jätä autosi levikkeelle. Polku lähtee tieltä katsottuna levikkeen vasemmasta laidasta. Seuraa polkua ja opasteita.

Seuraa hiekkatietä, kunnes löydät selkeän hiekkaisen levikkeen.
Hiekkainen levike, polku lähtee kuvassa näkyvän hiekkakasan
vierestä oikealta puolelta lammen tuntumasta.
Polun lähtöpiste kuvattuna lähempää. Seuraa polkua ja opasteita.

LOPPUARVOSTELU:

Kaiken kaikkiaan upea paikka! Tämä kannattaa kokea. Alkuponnisteluista huolimatta oli vaivansa väärti. Kohde nyt ei sinällään ole sen kummoisempi kuin korkea vuori, mutta kuka tykkää kulkea luonnossa ja arvostaa upeita näkymiä niin tämä on todellakin vaivan arvoista. Polku on selkeä ja helppokulkuinen. Selkeät opasteet huipulle, siisti laavu kauniilla paikalla, pitkospuut ja köysikaiteet auttavat kummasti!

Joku hurja varmaan maastopyörälläkin tuolla pääsee, mutta polut ovat aina polkuja ja tällä reitillä pari jyrkempää nousua pistäisi luultavasti kantohommiin. Pyörä ehkä kannattaa jättää tällä reissulla sivuun. Lastenrattailla tai pyörätuolilla ei kannata lähteä yrittämään. Vuori on korkea, joten nousua on. Polku vie kuitenkin hyvin sivusta, joten äkkinäistä, pitkää ja hyvin jyrkkää nousua ei ole. Köysikaiteet ovat hyvin avuksi hieman huonommin liikkuvalle. Viimeisellä pätkällä ei kyllä kaiteita ole.. Laavulle ja jyrkänteen alle kuitenkin pääsee helposti.

Hiekkalevikkeeltä polkua pitkin vuorelle on vajaa kilometrin matka. Nousu tietenkin hieman hidastaa kulkua. Nopeasti huipulla pyörähdys ja pois vie arviolta puolisen tuntia. Upea paikka, kannattaa pistäytyä!

Annetaan arvosanaksi tälle paikalle kuitenkin 8. Näköalapaikka. Hankalasti huomattavissa ja melkoisen ajelun päässä, upea paikka kylläkin, hyvin merkitty reitti (sitten kun polulle löytää), siistit laavut ja kaiteet reitillä.. Tulen varmasti käymään toistekin täällä.